Laatste dag en terugvlucht - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu Laatste dag en terugvlucht - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

Laatste dag en terugvlucht

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

12 April 2015 | Noorwegen, Oslo

Zaterdag 11 april.
Als we wakker worden ligt er een nieuwe sneeuwlaag van zeker 5 centimeter en het sneeuwt nog steeds! De sneeuwschuiver rijdt enkele malen heen en weer om de weg berijdbaar te houden. Via Facebook meldt Bjørn dat het om 12.00 uur zo'n beetje mooi weer moet worden, wij kunnen het nauwelijks geloven als we naar buiten kijken.

Telkens als we de schoenen willen aantrekken om een eindje te gaan wandelen betrekt de lucht weer en gaat het sneeuwen. Uiteindelijk lijkt de lucht op te klaren en gaan we op weg. Toch krijgen we nog een paar kleine sneeuwbuitjes 'op onze kop'. We maken nog wat foto's van de Smørfjord.

Terug bij het huis pakken we alvast de koffer in. Edmund nodigt ons uit voor het avondeten, we worden om 17.00 uur verwacht. We pakken nog even de auto om vlak voor de Skarvbergtunnel naar adelaars te kijken die onze Bjørn in de ochtend heeft weten te spotten. Hij heeft er een beter (arends)oog voor zullen we maar zeggen. Het waait erg hard en op het water ontstaan kleine waterhoosjes en de sneeuw wordt van de bergen afgeblazen. Uitstappen om foto's te maken betekent de deur goed vasthouden. Op de terugweg zien we een arend in de lucht. Als ik de camera heb voorzien van de goede (zoom)lens is de vogel gevlogen.

Als we terug zijn gaan we gelijk aan tafel. Altijd de schoenen uitdoen voordat je naar binnengaat. Eerst een krachtige bouillon met gerookt rendiervlees. De hoofdmaaltijd bestaat uit aardappelen, groente, rode bessen en natuurlijk....... rendiervlees. Stevige kost, dat heeft een mens nodig in deze koude oorden. De witte wijn vloeit rijkelijk en de stemming is prima. Op enig moment komt er nog een dorpsgenoot langs en er wordt direct een vijfde bord neergezet. Er is genoeg. Het nagerecht is caramelijs, met cloud berries en wafels. A. werkt zo vier wafels weg... Koffie erbij en dan wachten op het Noorderlicht. Natuurlijk komt Bjørn ook nog langs. Het is helaas bewolkt, dus nada Nordlys vanavond. Om 01.00 uur gaan de luiken dicht, morgen moeten we vroeg op......

Zondag 12 april.
De wekker gaat om 06.15 uur, dat lijken wel werktijden..... De laatste zaken inpakken, Edmund start de auto vast om voor te verwarmen, 't is knap fris (zonder thermo ondergoed). Kristin zwaait ons na een stevige omhelzing uit en dan gaan we eerst Bjørn ophalen (who else?). We rijden eerst naar Skaidi, dat gaat goed, de weg ziet er schoon uit. Wel zie je dat er verse sneeuw met de sneeuwschuiver is weggeschoven. Van Skaidi naar Alta is een ander verhaal. Op sommige stukken weg ligt tot ijs platgereden sneeuw, het waait keihard: voor ons is dit winter. Er rijdt een sneeuwschuiver op ongeveer 150 meter voor ons, soms onzichtbaar door de stuifsneeuw. Edmund vertelt een opwekkend verhaal over jongelui die (te) licht gekleed met een sneeuwscooter naar een hut op weg waren, maar daar niet zijn aangekomen. Zij raakte gedesoriënteerd en zijn doodgevroren. Blij dat wij in een warm busje zitten met twee Noren die de weg weten. We rijden door een poollandschap met hier en daar een verlaten zomerhuisje. Edmund en Bjørn vinden het allemaal wel meevallen met die sneeuw........

Een uur voor vertrek komen we aan in Alta. Zelf inchecken en dan nemen we afscheid van onze Noorse vrienden. Zij gaan nog op fotosafari. De vlucht naar Oslo verloopt volgens schema. De koffers zijn er snel en we checken in voor de vlucht naar Amsterdam. Achter de security treffen we voor de oplettende lezer dezelfde man als op de aankomstdag. Hij vraagt naar onze ervaringen en of we een ijsbeer hebben gezien: Natuurlijk ! (niet). We nemen een stevige lunch, dat scheelt vanavond weer.