Torsketunge - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu Torsketunge - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

Torsketunge

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

09 April 2015 | Noorwegen, Hammerfest

Donderdag 9 april.
Om middernacht sneeuwt het voor onze begrippen stevig. Het is nul graden en de sneeuw blijft liggen .... We raken vast ingesneeuwd !
' s Ochtends ligt er inderdaad een klein laagje verse sneeuw. In Nederland zouden we compleet ontregeld zijn door weeralarm, code geel of oranje, de NS zou meteen een aangepaste dienstregeling gestart zijn en op de weg eindeloze files.

We hebben net ontbeten en staan op het punt om op weg te gaan naar Hammerfest, als wie oh wie vår venn B. nog even voorbij komt. Die sneeuw stelt vanzelfsprekend helemaal niets voor, het is al bijna weggedooid en de zon schijnt. Hij wenst ons een goede reis. Eerst even langs de supermarkt annex benzinepomp in Olderfjord. De oliepeilstok van de Seat geeft nl. een minimaal olieniveau aan en de linker voorband is te zacht. Bjørn gaf aan dat ik aan een kale man moest vragen welke olie er in moet. Die vind ik. Hij weet inderdaad welke olie erin moet, maar niet wat de juiste bandenspanning is. Een litertje olie verder, 86 NOK armer en een blik in het instructieboekje (een beetje man zoekt dat zelf uit en vraagt vooral niets aan anderen) is ook de linker voorband weer op spanning en rijden we verder.

Eerst naar Skaidi via een hoogvlakte met een kleine heuvel van 238 meter. Op sommige stukken van de weg ligt toch een aardig laagje sneeuw. Prachtige sneeuwsculpturen gevormd door de wind en mooie vergezichten worden vastgelegd. Na Skaidi nemen we een afslag naar Klobukkt. Oude schuren en boten zijn het thema voor vandaag. Daar is geen gebrek aan. Ook nu belanden we aan het einde van de wereld (van de Repparfjord). Prachtig om te zien, maar we kunnen ons niet voorstellen hier ooit te kunnen leven in het eenzame niets ......

Dezelfde weg terug en we komen weer uit op de weg naar Hammerfest. In de eerste bocht ligt een oude brug. Ook maar even vastleggen. Op zoek naar een goed punt zak ik tot iets boven mijn knieën in de sneeuw, maar de foto is gelukt dat dan weer wel.

Via de Kvalsundbrua hebben we wederom een prachtige route te pakken. De zon schijnt er is weinig wind en het voelt aangenaam fris. De hoeveelheid sneeuw is hier opvallend minder. In Akkarfjord fotograferen we het vertrek van de ferry naar Kjellingholmen en leggen nog wat andere oude meuk vast. Aangekomen in Hammerfest moeten we 'even wennen'. Wat een 'drukke stad'. Veel auto's en mensen, het lijkt wel een wereldstad .... Snel maar weer omdraaien naar ons rustige Smørfjord. Vlak voor we weer de Kvalsundbrua oprijden even afgeslagen naar Stallogargo en Storbukt, dorpjes van slechts enkele huizen. Aan oude schuren en bootjes ook hier geen gebrek....

We bereiken 'ons huis' om ongeveer 17.15 uur. Een bak koffie erin en een uurtje later op weg naar onze gastheer voor vanavond: vår venn B. Het is makkelijk te vinden. Bjørn heeft werkelijk uitgepakt: we kunnen meteen eten. Torsketunge (gefrituurd en met een laagje bloem en paneermeel), een gepofte aardappel en viskoekjes. Het is heerlijk. De tong van kabeljauw smaakt naar ongeveer als inktvisring, maar toch net iets anders.

Als toetje krijgen we slagroom met cloud berries, zelf geplukt in de omgeving. Daarna aan de koffie en nog foto's kijken van de reis vorig jaar met de Hurtigruten. 's Avonds opgebleven om aan de heldere hemel Noorderlicht te ontwaren. Bjørn was standby via Facebook en gaf aan waar te kijken. Helaas was het nauwelijks waarneembaar.