Scenic route - Reisverslag uit Havøysund, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu Scenic route - Reisverslag uit Havøysund, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

Scenic route

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

07 April 2015 | Noorwegen, Havøysund

Dinsdag 7 April.
Om 05.00 uur start de dag vandaag (huh?? hoezo vakantie??). Miek moet naar het toilet en attendeert mij fijntjes op de mooie roze lucht van de zonsopgang. Dus eruit en een paar kiekjes maken, een mens wordt best wel snel wakker van de vrieskou........ Daarna met enige moeite weer de slaap proberen te vatten.

De wekker staat om 08.30 uur en de zon schijnt volop. Ontbijt op onze veranda ! Daarna de spullen pakken want klokslag 11.00 uur staat Bjørn 'op de stoep'. Op naar Havøysund via een scenic route. De eerste stop is in Kokelv (hetgeen kokende rivier betekent) om te tanken. Dat lukt in eerste instantie niet want er is een begrafenis, dus dan is de enige pomp in het dorp dicht. Over een kwartier moet het zeker lukken, dan is de plechtigheid achter de rug. We maken wat foto's en gaan dan tanken. De pomphouder is tevens eigenaar van de supermarkt en ook een verwoed fotograaf. Als man alleen kan hij (hele) dure spullen kopen.......

Met een volle tank gaan we verder langs de fjord en komen allerlei rotsformaties tegen waarin met wat goede wil gezichten en figuren kunnen worden herkend. De sfinx is redelijk herkenbaar en bevat een bijzonderheid: een uitgeslepen gat, dat echter niet van boven maar van onder lijkt te zijn ontstaan, merkwaardig. We rijden verder langs en door dorpjes soms bestaande uit enkele huizen en een handvol inwoners. Bij Lillefjord zijn mooie enorm grote ijspegels te zien en nog wat ijsschotsen in de fjord. In Snefjord slaan we even af naar Skavik waar een heel groot rek staat om kabeljauw aan te drogen. Ook stillevens in de vorm van oude gammele boorhuisjes en bijbehorende scheepsspullen zijn gewild als beeldmateriaal. Dan verder naar Bakfjord dat uit nog geen 10 huizen bestaat en waar tijdens de Koude Oorlog een Russische spion heeft gewoond. Hij werd uiteindelijk gepakt.

Via een Arctisch landschap met (voor onze begrippen) enorm veel sneeuw, bevroren binnenmeren en fjorden bereiken we Havøysund. Het is inmiddels gaan regenen en wij kunnen ons voorstellen dat de meteorologische depressie in combinatie met de omgeving een acute mentale depressie tot gevolg heeft. Het stadje kan het best worden omschreven als een behoorlijke puinhoop met een oververtegenwoordiging van troosteloze huizen, hele slechte wegen. Wij zouden hier in no time gillend gek worden. Er is maar één weg er naar toe die in de winter vaak is afgesloten, en dan zit je met je goede gedrag in ...... Havøysund.

We nemen een koffie en een wafel in het plaatselijke hotel dat er redelijk goed uitziet en gesterkt rijden we terug naar Smørfjord. Ook op de terugweg wijst gids Bjørn nog op een paar mooie plekken om foto's te maken. Voldaan parkeren we de auto om ca. 19.00 uur weer voor ons tijdelijk onderkomen

• 08 April 2015 - 19:01

Els Acohen:

Volg het op de voet, wat een aaneenschakeling van belevenissen, e koop gevraagdn wat een prachtige natuur
    Hopelijk gaat het goed met je rug Hans..
    Groetjes ,
    Els en Tom