Na sneeuw komt zonneschijn - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu Na sneeuw komt zonneschijn - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

Na sneeuw komt zonneschijn

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

05 April 2015 | Noorwegen, Olderfjord

Zondag 5 april, eerste Paasdag.
De lucht is behoorlijk grijs en er is verse sneeuw gevallen, een paar centimeter. Eerst maar eens aan het Paasontbijt in het hoge noorden van Noorwegen en dan te bedenken dat we 6 jaar geleden met Pasen op .......... Bonaire zaten ........
Paasbrood, knäckebrød, thee, koffie en natuurlijk een Paasei om het compleet te maken. De rugzak gevuld en om ongeveer 11.30 uur aan de wandel richting het haventje van Smørfjord. Net onderweg kwamen we een oude bekende tegen: Bjørn. Hij was al een eind wezen rijden, maar onderweg naar huis. Als tip zei hij ons om de Sjøsamisk tun te bekijken. Daar zijn we heen gelopen. Een paar overblijfselen (of kopieën) van Sami plaggenhutten en aarden/lemen hutjes. Normaal 30 NOK p.p. toegang, maar er was niemand te bekennen (nogal wiedes) dus wij hebben zo maar even 60 NOK verdiend. Dat voelt goed in het dure Noorwegen. Verder de landtong op gelopen tot we niet meer verder konden en bij een baken uitkwamen.

We zagen nog een paar rekken voor het drogen van vis (meestal kabeljauw) in de verte dus er op af. Naar de zeekant gelopen via het talud naast de weg. We zakten af en toe tot onze knieën in de sneeuw, maar je moet wat over hebben voor je foto's..... Iets verder op nog wat foto's bij het haventje / visafslag gemaakt en daarna terug naar het huisje. Onderweg kwamen we Geir tegen, de man met de Groningse vrouw. Even een praatje maken over de ervaringen, het weer e.d.

Annemieke kwam er vervolgens achter dat één van haar antislip rubbers met spikes voor onder de schoenen was verdwenen...... Terug gelopen naar het haventje, niets te vinden. Daarna via de waterkant dezelfde route terug gelopen en jawel, waar we diep wegzakten in de sneeuw was onze vriend achtergebleven. Trek in thee en chocolade deden ons met ferme pas teruglopen. Dat hadden we na 4,5 uur wel verdiend.

Bij het huisje nog de berg er vlak achter op gelopen om van bovenaf de Smørfjord en het huisje te fotograferen.

's Avonds aan de pannenkoeken, de nieuw gekochte jampot is al bijna leeg......

• 06 April 2015 - 18:13

Ellis:

Hoi Hans en Annemieke,
    Wat n avonturen daar in het hoge noorden! Ik zit hier in het warme en vochtige Bangkok....weet niet goed welke temperatuur ik prefereer...misschien toch gewoon ons Hollandse klimaat met weinig extremen