Driving through reindeer country - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu Driving through reindeer country - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

Driving through reindeer country

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

23 Juni 2014 | Noorwegen, Honningsvåg

Maandag 23 juni

Op naar de Noordkaap!

Eerst maar weer even de tank volgooien. Enige kilometers voorbij Alta wordt de vandaag veel gebezigde kreet: rendieren! geslaakt. De rem wordt diep ingetrapt en we rijden een stukje achteruit. Rechts van ons een groepje rendieren, moeders met jongen. Miek maakt een paar foto's, blij dat we ze toch nog gezien hebben.........

Na ongeveer 50 km verandert het landschap in een pool hoogvlakte (Biggas). Kaal, koud, hopen sneeuw en ....... warempel, werkelijk ontelbare rendieren. We zijn in reindeer country beland. Hele kuddes zien we, een enkel exemplaar loopt gewoon op de weg. In een flits ziet Miek een papagaaiduiker, ik moet mijn ogen op de weg houden met zo nu en dan een bus en ondanks dat het geen hoogseizoen is (te veel) campers. Diverse malen passeren we fietsers die volbepakt eindeloze afstanden moeten overbruggen. Op de hoogvlakten wijst de temp.meter 4 graden aan, in de auto is het behaaglijk, maar van fietsen wordt een mens vast ook heel warm. Soms zien we een enkel huis, soms een kleine verzameling huizen dat de naam dorp nauwelijks verdient. Overal sneeuwscooters. Je vraagt je af wat een mens bezielt om in deze barre omgeving te willen wonen. De winter start in september en duurt zeker t/m april, brrrrrrrrrrr.

Het eiland Magerøya waar de Noordkaap zich op bevindt, bereiken we via de bijna 7 km lange Noordkaaptunnel. Bij Honningsvåg linksaf en dan nog 30 km tot 71° 10’21. Na het aftikken van de nodige kronen rijden we de parkeerplaats op vol met bussen en bijna ontelbare campers. 's Zomers is het filerijden(!)
De ontdekker van de Kaap is de Engelsman Richard Chancellor die in de 16de eeuw om de meest noordelijke punt van Noorwegen voer op zoek naar de noord route om de oost te bereiken.

Eigenlijk is de meest noordelijke punt niet de Noordkaap maar de rotspunt Knivskjelodden die er iets ten westen van ligt. Minor detail.
Overigens is er ook nog de eilandengroep Frans Jozefland (De Noordkaap ligt toch ook op een eiland??) die op circa 600 kilometer ten noorden van Noorwegen ligt en officieel bij Europa hoort (maar natuurlijk niet zo gemakkelijk over de weg te bereiken)....

Pas sinds 1956 loopt er een weg naar de Noordkaap en vanaf 1999 hoef je geen gebruik meer te maken van ferryverbindingen. We schieten de nodige foto's en met ons nog vele anderen. Het is schier onmogelijk om de wereldbol zonder mensen vast te leggen. Binnen bekijken we nog wat wetenswaardigheden. We zijn inmiddels 500 km boven de poolcirkel en 2.100 km van de Noordpool. Dat is te merken, het is net aan drie graden en Miek heeft buiten de handschoenen aan.... Na 2,5 uur starten we de mobiel weer voor de 30 km (terug) naar Honningsvåg waar we een nachtje slapen. Er zijn (naar snel zal blijken) twee Rica hotels en bij de eerste stoppen we. Wij niet alleen, er wordt net een buslading Duitsers èn een buslading Fransen gedropt. Toch zijn we snel aan de beurt en blijkt dat er nóg een Rica hotel in het dorp is, en die moeten wij hebben. Kortom de koffer weer in de kofferbak en een kilometer verderop er weer uit.

Erg is het niet, de ligging van het tweede Rica is in onze ogen veel beter. En geen busladingen Duitsers en Fransen. We eten lekker en lopen daarna nog even het stadje door.