Another rainy day in Norway - Reisverslag uit Bossekop, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu Another rainy day in Norway - Reisverslag uit Bossekop, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

Another rainy day in Norway

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

22 Juni 2014 | Noorwegen, Bossekop

Zaterdag 21 juni

Jammer, ook vandaag begint de dag met regen. Miek heeft haar oog laten vallen op 'Noorse truien'. Dale from Norway. Die hadden we ook bij Bever gezien in NL, maar in Noorwegen zelf natuurlijk veeeeel goedkoper. Nou niet dus ....... Bij het zien van de prijs moet ik bijna aan de zuurstof en de hartbewaking.
Toegegeven, het is een lekker stofje dat merino wol. Je kan het zo op de huid dragen, is dat niet fijn? En ja, het staat prachtig. Zo mooi dat ik er ook aan moet geloven ......... Gelukkig kunnen we wel de belasting op de truien terugkrijgen als we Noorwegen verlaten. We krijgen het nodige papierwerk mee en kunnen dat op de boot van Oslo naar Kiel inleveren. Krijgen we toch mooi NOK 540 in het handje! Per saldo zijn de truien dan toch goedkoper dan in NL. Je moet er wel even een stukkie voor rijden.....

De aankopen worden in de koffer opgeborgen en door de regen begeven we ons naar het Poolmuseum.
Het Poolmuseum (Polarmuseet) is ondergebracht in een beschermd gebouw van de douane uit de jaren 1830 en bevindt zich in het oude stadsgedeelte nabij de haven. De ontdekkingsreizen van de Noren Fridtjof Nansen en Roald Amundsen zijn mooi in beeld gebracht evenals leven en jacht in de poolgebieden. Wij zijn blij dat we in een moderner tijdperk zijn geboren en leven..... Ook Nederlanders hebben een plaats in het museum: Willem Barentsz die op zijn reis om de Noordroute naar China Bereneiland en Spitsbergen heeft ontdekt. Hij is gestrand op Nova Zembla.

De jacht op zeehondjes wordt in onze ogen wat goed gepraat, zeker als het om de methode van het doden van de beestjes gaat. Wij herinneren ons tv en filmbeelden van onschuldige jonge zeehonden met een maagdelijk witte vacht die met een houten staaf op hun kop bewusteloos worden geslagen (dan voel je immers niets meer) en vervolgens door met het pikhouweel gedeelte hun schedel te doorboren worden gedood (dat gaat snel). Dat heet volgens de Noren humaan, ja ja.

's Middags bezoeken we ook nog het Perspektivet museum. Er is een foto tentoonstelling genaamd:

GAZA PORTRAITS van Magnumfotograaf Paolo Pellegrin. Hij heeft Palestijnse burgers geportretteerd die slachtoffer zijn geworden van de Israëlische militaire operatie Cast Lead in Gaza (januari 2009). Wat een ellende.

Voor de vrolijke noot begeven we ons onder de Noren die klaar staan om de start van een kinderloop te aanschouwen, een voorprogramma van de Midnight Sun Marathon 2014. Ouders en kroost lopen een rondje van ongeveer een kilometer. De finish is nog leuker, verbeten rood aangelopen gezichten om de eindstreep te halen. Eén kind die net aan kan lopen steelt de show door zo'n beetje alle toeschouwers een hand of high five te geven daarbij krijsend van plezier van zoveel aandacht.

's Avonds kijken we nog bij de start van de echte marathon, wat een tempo.... De zon laat zich helaas niet zien. Toch blijft het van half mei tot half juli altijd licht, zodat de lopers het idee hebben overdag te lopen, het blijft een vreemde gewaarwording.

Zondag 22 juni

Op tijd eruit om het ferryschema van vandaag te halen. Eerst maar weer even NOK 287 aftikken bij de parkeergarage.... De ferry vaart ook niet voor niets. Samen weer ruim NOK 300 voor opgeteld een uurtje varen. Op het open water van de fjorden staat een straffe wind, de luchttemperatuur is amper 5-6 graden, de gevoelstemperatuur in de wind beduidend lager.......

Toch is de route weer prachtig. We gaan even van de E6 af en rijden door/ langs Spåkenis met mooi uitzicht op de fjord. Ik zie in de verte een voor deze streek typerend rek met kabeljauw die te drogen hangt. Via een paadje loop ik er naar toe om een paar foto's te maken. Op ongeveer 50 meter afstand is de lucht niet te harden..... We stoppen bij een Laps aandoend hotel/café genaamd Gildetun. Bovenop een heuvel met geweldig uitzicht op bergen, fjorden doen we ons tegoed aan een warme bak koffie en een heerlijke muffin. Je kan er ook in een soort primitieve blokhut overnachten..... Vlak achter die hutten ligt nog zeker 20 cm sneeuw ....... In een bocht zien we een verzameling hutjes/winkels. Het zijn winkels van Saami waar je gedroogd rendiervlees kunt kopen, geweien, en rendierhuiden, hele stapels.... Wij snappen nu waarom deze beesten zeldzaam worden.....

Wij rijden lekker door naar Alta-Bossekop. Vlak daarvoor is nog het Tirpitz museum (dat was die Duitse kruiser, het zusterschip van de Bismarck, die in de Noorse wateren dienst heeft gedaan). Helaas sluit het museum om 17.00 uur en wij staan om 16.45 uur voor de deur.

Dan maar doorgereden naar Alta-Bossekop. Alta-Bossekop is de meest noordelijke stad ter wereld en is met ruim 10.000 inwoners het toeristische, culturele en administratieve centrum van de provincie Finnmark. De naam Alta komt of van het Oud-Noorse woord voor ‘zwaan’ of van het Finse ‘alaattia’ dat ‘laagland ‘ betekent. Vlak voor Alta bekijken we rotstekeningen.

In 1972 werden de eerste rotstekeningen ontdekt op verschillende plaatsen rondom Alta. De belangrijkste vindplaats, Jepmaluokta, is nu een openluchtmuseum en de rotstekeningen behoren tot het Wereld Erfgoed van UNESCO. In de winter liggen ze onder de sneeuw en kunnen dus alleen in de zomer bekeken worden.

Ik heb een Nederlandse gids en we gaan op weg naar de eerste steen. Het enige wat ik zie is grijze rots, geen spoor van enige rotstekening...... Verderop gaat het beter, de figuren zijn met rode verf zichtbaar gemaakt. Na zes rotsen heb ik het wel gezien, maar de baas wil natuurlijk ook rots 7 t/m 14 zien...... We hebben immers betaald. Na de verbeelding van een heilbot (die zijn erg lekker als ze op je bord liggen) te hebben vastgelegd door naar het hotel. Daar worden net busladingen Denen en Vietnamezen afgeleverd...... Het inchecken gaat gelukkig snel.

Alta zelf bestaat uit twee straten. Negen (!) maanden per jaar is het hier winter. Je zou er acuut depressief van worden.

• 23 Juni 2014 - 09:59

Diana:

Mooie verhalen! Ik geniet mee. Jammer van het slechte weer. Ga volgende keer met ons mee; altijd strak blauwe luchten en goedkope truien! In Peru 3 weken zon gehad en puike laarzen LATEN maken voor 20 euro en dan zeg ik maar niks over de lama-truien, bijna voor niks! Niet aan de baas vertellen hoor! Kus, Diana.