Skål - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu Skål - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

Skål

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

02 Juli 2014 | Noorwegen, Trondheim

Zondag 29 juni (vervolg)

Weerzien met Tromsø waar we om stipt 23.45 uur aanmeren. Onder de brug door die beide oevers met elkaar verbindt. De zon gaat helaas grotendeels schuil achter een licht wolkendek.

De bussen staan al klaar voor de excursie naar de IJszeekathedraal. Daar wordt een midzomernacht concert gegeven en dat zouden wij volgens Miek moeten meemaken. Alhoewel een lichte twijfel opkwam, stemde ik daar natuurlijk mee in, samen uit samen thuis, nietwaar.

Braaf nemen wij onze kaartjes mee, maar niemand die iets checkt. Bij de bus niet, bij het binnengaan van de Ishavskatedralen niet. We gaan maar strategisch achterin zitten. Doordat de zon achter de wolken schuilgaat schijnt die niet op het grote gebrandschilderde raam, waar de kerk bekend om staat. Net plaatsgenomen op de harde rechte banken zwelt het orgel aan en een Noorse vrouw begint met hoge stem een Noors volksliedje te zingen, dat Gjeitt-lokk heet (dat vermeldt het programma). Via liederen ter ere van of waarin hogere machten worden aangeroepen eindigen we met een 'modern' lied uit Noord Noorwegen. Om ons heen lijken mensen in slaap te vallen, het is tenslotte 01.00 uur 's nachts. Onze beproeving duurt nog een kwartier en om 01.25 zijn we weer terug op de boot. Deze CD wordt niet aan de collectie toegevoegd.

Maandag 30 juni

Vesterålen - Lofoten

Het is weer vroeg opstaan (is dit vakantie??) om de aankomst in Harstad vast te leggen. We meren aan achter een ander Hurtigrutenschip de Vesterålen, toevallig net de regio waar we zijn. Mensen en goederen gaan van en aan boord en na een kwartier op weg naar Risøyhamn via het kanaal Risøyrenna, slechts honderd meter breed en zeven meter diep, dan houden we net aan twee meter water onder de kiel over.......

De reis gaat verder via Sortland en Stokmarknes waar we even van de boot afgaan om het Hurtigrutenmuseum te bekijken. Het weer is inmiddels fantastisch, volop zon!

Dan breekt het moment aan van de sea eagle safari. Normaal gesproken legt de boot aan en wordt de excursiegroep naar een bus gebracht die een attractie gaat bekijken. Dat is nu niet het geval........ In de mooiste passage van de route de Raftsundet verzamelen wij ons op dek 2 waar de auto's staan. Er opent zich een luik aan de stuurboordzijde en opeens verschijnt er een boot naast de MS Nordlys die dezelfde snelheid probeert aan te houden. Als dat lukt wordt er een loopbruggetje van de MS Nordlys over de reling van de kleinere boot gelegd en overstappen maar! Als we allemaal op de kleinere boot zitten maken we ons los en bye bye Hurtigruten.......
Al snel komen meeuwen op het brood en de vis af die in het water wordt gegooid en dan................ verschijnt de eerste bald eagle, wat een koning van het luchtruim!

In een duikvlucht grijpen de machtige klauwen de vis. De camera ratelt bijna onophoudelijk. Er zitten een paar aardige plaatjes tussen. We bezoeken ook de Trollfjord, spectaculaire natuur.

Uiteindelijk zien we een stuk of vijf bald eagles. Het blijkt dat de eagles net jongen hebben en dat je ze daarom niet met z'n tweeën tegelijk ziet, 1 moet er op het nest blijven zitten.
We leggen aan in Svolvåer, hoofdstad van de Lofoten.
Wat een alleraardigst plaatsje aan zee, hier willen we zeker een keer terug komen. Mooie rode huisjes, kabeljauw rekken, mooie wandelingen rondom de plaats mogelijk. Boven het plaatsje torent een rots met twee pieken, er zijn klimmers die van de ene piek naar de andere piek springen....... Dat zie ik ons niet doen.
De boot van de eagle excursie doet ook orka excursies, even nagevraagd wat de beste tijd daarvoor is, de winter. Twee vliegen in een klap dan: de kans op Noorderlicht is dan erg hoog en de wintertemperatuur in de Lofoten valt mee (-5 graden volgens kenners). Even een folder over de Lofoten gescoord bij het Visitors center.

De haveningang wordt gedomineerd door houten rekken met kabeljauw, die in de koele zeelucht hangt te drogen - bestemd voor export als stokvis. Na 2 uur vertrekken we naar de volgende stop: Stamsund. Er komt een hele rits nieuwe passagiers aan boord en daarna verlaten we de Lofoten en varen we richting het vasteland. De middernachtzon maakt dat het ongemerkt weer laat wordt.
Eigenlijk is er geen tijd om te slapen of te eten, je komt ogen en tijd tekort om al het moois in je op te nemen. Wat een prachtig landschap!

Dinsdag 1 juli

Het wordt eentonig, maar uitslapen ho maar. Vroeg eruit om de passage van de MS Nordnorge vast te leggen. Na het ontbijt naar dek zeven om op het eiland Viking de globe te zien die de Poolcirkel markeert. Nu dan de passage in zuidelijke richting bij 66° 33’N. Dat betekent geen (volledige) middernacht zon meer. Dan volgt een bijpassend ritueel: we krijgen een lepel levertraan. Lekker??!!??
Er hangt zelfs een oorkonde bij de hut waarop staat dat we de poolcirkel hebben gepasseerd. Staat goed op ons CV......

De dag brengen we vooral op het zonnedek door, lezen, fotograferen...... Van twee Noren krijgen we fototips. Een blijkt een hoge pief uit de film (tv) wereld te zijn.
Er is zoveel te zien. Help waar moeten we kijken.......
Ook de Helgelandkust met haar talrijke kleine eilanden is prachtig. Het gebergte Zeven Zusters is bijzonder fraai evenals de Torghatten, een berg met een gat. Het gat zou afkomstig zijn van ‘de pijl van Hestmnannen’.
We stappen nog af om wat plaatsjes te bekijken, o.a. Sandnessjøen en Brønnøysund. Niet erg veel te beleven hier, maar ach... we moeten toch een keer de benen strekken.

Voor het avondeten krijgen we nog een praatje van de tour leader vd boot en wordt er geproost onder het genot van een glaasje champagne, Skål (proost).
Hierna volgt er weer een heerlijke maaltijd, och wat zullen we dit missen.

's Middags of was het 's avonds of toch 's nachts (je raakt het besef van tijd zo kwijt) nog de ondergaande zon (jawel die komt er weer!) vast leggen en dan proberen een tukkie te doen. Morgen weer vroeg uit de veren......laatste volle dag op zee.