De wereld volgens..... - Reisverslag uit Hyannis, Verenigde Staten van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu De wereld volgens..... - Reisverslag uit Hyannis, Verenigde Staten van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

De wereld volgens.....

Door: J.Luursema

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

18 Oktober 2017 | Verenigde Staten, Hyannis

Dinsdag 17 oktober

Op tijd eruit (06:20 uur). Het continental breakfast à slechts 6 dollar 95 is van een andere orde dan Hotel Viking.....

We hebben een bodem. Spullen pakken en kaartjes kopen bij de Steamship Authority. Een retourtje Hyannis-Nantucket (op dezelfde dag) kost off season van maandag t/m donderdag ‘slechts’ 50 dollar p.p. Voor dat bedrag gaan we niet met de stoomboot, maar met de fast ferry. De 50 km naar Nantucket wordt in een uur overbrugd. Met 9.400 pk kan de boot 35 zeemijl per uur service speed halen. De kracht en snelheid zijn enorm!

Het weer is mooi: blauwe lucht, wat witte wolken, maar met 12-13 graden wel koud. De afvaart om 08:15 uur wordt uiteraard op de ‘gevoelige plaat’ vastgelegd. De aankomst in Nantucket ook. Vooral Brand Point lighthouse is fotogeniek.

Het is inmiddels al weer bijna 15 jaar geleden dat Boudewijn Buch overleed. Zijn reisprogramma is voor onze reizen een inspiratiebron geweest. Zo ook Nantucket Island, ooit het centrum van de walvisvaart. De ramp met de walvisvaarder Essex was voor Herman Melville aanleiding om Moby Dick te schrijven. Buch is in het Whaling Museum in Nantucket (one of 10 US places to visit before you die) geweest en wij nu ook. Zie
(Google anders op Boudewijn Buch Nantucked, You tube filmpje)

We slenteren door prachtige straatjes, Nantucket heeft het hoogste aantal intacte koloniale gebouwen van de US. Die walvisvaarders hebben vroeger goed verdiend. Daarvoor waren ze wel heel lang van huis, soms meerdere jaren. De vrouwen ontwikkelden zich tot ondernemers om het hoofd boven water te houden.

Als de walvisvaarders weer thuiskwamen, wachtten de vrouwen ze op in hun mooiste jurken. Op vele huizen zijn op het dak een soort terassen (uitzichtplatform) gemaakt, van daaraf konden de vrouwen zien wanneer de schepen terugkwamen. Wij hebben ook een dakterras....., maar A. staat daar nooit te kijken of ik thuiskom....

We eten de lekkerste lobster roll ever (marketprice $$$$$) bij Rose & Crown en willen daarna de kerktoren van de First Congregational Church beklimmen voor het uitzicht. Die is echter al gesloten (off season). Dan nog maar even naar Brand Point lighthouse gelopen. Foto’s gemaakt en dan is het inmiddels al weer tijd om de boot terug van 15:30 uur te halen.

Na aankomst in Hyannis rijden we nog naar Chatham aan de Oostkant van The Cape om het strand en de zonsondergang vast te leggen. Zwemmen moet je daar niet: er leven daar White Sharks..... Ook bij Chatham Pier (de visafslag) schieten we nog wat plaatjes. In het water bij het haventje ontwaren wij een zeehond.... Twee vissersbootjes komen hun vangst nog aan land brengen. Zeemeeuwen azen op de verse vis.

In het donker terug naar Hyannis en bij een plaatselijke Italiaan een lekkere kabeljauw in witte wijnsaus met linguine en broccoli gegeten. De dag zit er weer op.