Midzomernacht zon - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu Midzomernacht zon - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

Midzomernacht zon

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

29 Juni 2014 | Noorwegen, Tromsø

Zaterdag 28 juni

We checken weer eens uit en rijden naar de terminal van de Hurtigruten (hurtig = snel, ruten = route). We gaan met de MS Nordlys (Noorderlicht) mee.
Het is niet meteen duidelijk hoe e.e.a. daar werkt. Maar eens even informeren. De auto kan al in de rij worden gezet. Bagage eruit en met ons aan boord om op het schip in te checken. De creditcard wordt gekoppeld aan de cabincard (this gives you so much opprtunities, wordt vriendelijk in de richting van Miek geopperd........). Ik voel het faillissement nog sneller naderbij komen.....

We wachten in de cafetaria en zien een aanbod om een Hurtigruten (afsluitbare) thermosmok aan te schaffen (oppotunity nr. 1, telt u even mee?). Je kan dan onbeperkt koffie en thee tappen, die normaal Nok 27 kost. Snel rekenwerk leert ons dat we met deze aanschaf geld gaan verdienen! Dat geeft een goed gevoel. De koffie smaakt nu nog lekkerder en het weer is vandaag prachtig. Fris maar zonnig!

Dan wordt het tijd om de auto naar binnen te rijden. Dat gaat anders dan anders.... Eerst vraagt een jonge vent wat de eindbestemming is en merkt terloops op dat hij niet graag met dure auto's werkt. Ik werp nog tegen dat het 'maar een tweede handsje is'..... Vervolgens moet ik de auto aan de zijkant van de boot een soort liftje op rijden. Ondanks de beperkte afmetingen past het allemaal net. De jonge vent geeft aanwijzingen. Dan zakt de lift een dek naar beneden en rijd ik de auto de boot binnen. Dan moet ik uitstappen en het verdere parkeren aan een ervaren collega van de jonge vent overlaten, omdat "het allemaal zo krap is". Behendig wordt de auto in een erg klein gaatje gemanoeuvreerd. De sleutel blijft erin zitten.

Op naar de verplichte safety bijeenkomst, vervolgens de spullen de hut in en dan maar eens aan de lunch. Het restaurant is geweldig. Overzichtelijk (geen vreetschuur) en hoogstaand.

Bij het verlaten van Kirkenes zien we alleen maar Russische vissersboten in de haven liggen.
De boot is onderweg naar de eerste stop: Vardø waar we een uurtje hebben om rond te lopen. De haveningang van Vardø is redelijk smal en ook dit plaatsje valt in de categorie depressie veroorzakend, wat een gat. Er zit een enorme afluisterpost die in de Koude Oorlog zeer veel gebruikt is. We bekijken o.a. een fort dat twee ingangen heeft, bij een daarvan staat een militair die geld vraagt voor de toegang. Bij de andere staat niemand.... Rara wat zullen wij gedaan hebben....

We houden de tijd scherp in de gaten en bij het eerste signaal van de scheepshoorn zijn we weer aan boord. De trossen zijn los en de boot is van de kant als er een achtergebleven passagier aan komt hollen......... Die heeft alle geluk van de wereld want de kapitein vaart de boot weer naar de walkant. De passagiersloopbrug wordt uitgeschoven en mevrouw kan aan boord.

Daarna doen we Båtsfjord aan. Een onvoorstelbaar staaltje 'inparkeren'. De ruimte tussen de Nordlys en de boot erachter is ongeveer een wagenlengte groot.
Vervolgens gaan we aan de avondmaaltijd. Een typisch menu voor deze streek staat op de kaart. King's crab (heel erg lekker) en...................., daar is Rudolph weer....... Dit rendier moet in zijn leven buitengewoon verwend zijn, het is als een malse biefstuk en steekt met kop en schouders uit boven alle andere.

Daarna doen we Berlevåg aan. Daar moeten we even wachten op de afhandeling van één van de andere 10 boten van de Hurtigruten de MS Nordkapp.
Ondertussen is het weer tijd om een tukkie te doen. Even wennen aan de geluiden, de zoemende airco en de klapbedden. Als we eindelijk zo'n beetje in slaap vallen schalt er een stem door de speakers die aankondigt dat het helder weer is en de midzomernachtzon helder boven de horizon schijnt. Natuurlijk moet dit fenomeen worden vastgelegd en om 00.30 uur sta ik (met de nodige medepassagiers) aan dek om foto's te maken. Het is net zo licht als overdag, dat blijft een rare gewaarwording.

Zondag 29 juni

Na een redelijke doch korte slaap, passeert eerst de MS Finnmarken en is het tijd voor een uitstekend ontbijt.
Tijdens onze slaap hebben we al drie havens (Kjøllefjord, Honningsvåg en Havøysund) aangedaan. Wij gaan van boord in Hammerfest in de stralende en zelfs warme zon en wandelen naar de Meridiaanzuil en nog wat door het centrum. Hammerfest ziet er redelijk uit en er wordt flink gebouwd in de hogere prijsklasse...... Bij het ijsberen centrum doen we nog wat kennis op over deze enorme poolbewoners en daarna is het al weer lunchtijd. 's Middags zitten we heerlijk in de zon aan dek en laten het immense en indrukwekkende landschap aan ons voorbijglijden. We doen Øksfjord en Skjervøy aan voordat we om 23.45 uur aanmeren in Tromsø. Daar gaan we een midzomernacht concert meemaken in de IJszee kathedraal. Om 01.30 uur varen we dan verder naar het zuiden.

• 02 Juli 2014 - 11:27

Barbro:

Klinkt allemaal super, ben heel benieuwd naar de foto's! (En naar de overige "opportunities"...

• 02 Juli 2014 - 13:35

Louwrens En Astrid:

Jullie verhalen zijn fantastisch! We voelen ons bevoorrecht dat jullie ons deelgenoot maken van jullie avonturen. Begrijp nu ook wat met een "doe-vakantie" bedoeld wordt. Dat wordt straks een cultuur-shock als jullie weer in dit hectische, kortzichtige landje aan het werk moeten. Ik ga maar es een hamster scoren bij de Albert Heijn. Vast niet zo lekker als rendier. Geniet!!!