Grijze lucht, blauwe lucht - Reisverslag uit Russenes, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu Grijze lucht, blauwe lucht - Reisverslag uit Russenes, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

Grijze lucht, blauwe lucht

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

08 April 2015 | Noorwegen, Russenes

Woensdag 8 april.
Gisteravond nog de sterrenhemel gefotografeerd, o.a. de Grote Beer. Hier een stuk minder lichtvervuiling dan in Amstelveen.
Vandaag ziet het er beroerd uit, sterke wind, regen overgaand in natte sneeuw. Het is net boven nul dus de sneeuw blijft niet liggen. Op ons dooie gemak douchen, ontbijten en koffie drinken.

Om ongeveer 11.45 uur gaan we richting Kistrand. We maken wat foto's van wat boerderij schuren. Dan door naar Ytre Billefjord. Onderweg regent het, schijn de zon of hebben we natte sneeuw. Tegenover een oude garage lopen we naar beneden naar de waterkant. Het terrein biedt veel beeldmateriaal (stillevens zogezegd). Het is met andere woorden gewoon een puinhoop. Oude boten, scheepsmateriaal, verroeste rupsbanden, alles ligt door elkaar. Miek maakt wat macrofoto's van ijsresten. Tevens staat er een mooie oude fotogenieke schuur. Als we die hebben vastgelegd begint het (weer) te regenen.

We rijden nog iets verder en nemen op goed geluk een afslag. We komen uit bij waar in WOII een Duitse vliegboot basis is geweest. Er waren Blohm & Voss machines gestationeerd voor verkenning en bewaking. De basis is aangelegd door Russische krijgsgevangenen. Via een nu niet zichtbaar (ondergesneeuwd) en niet te belopen pad kan je bij een monument voor de krijgsgevangenen komen. De wind giert om de auto en ik kan nauwelijks de deur open en dicht krijgen om voorgaande info die op een bord gepresenteerd wordt aan de bezoeker tot mij te nemen.

Even breekt de zon fel door maar even zo snel verdwijnt hij weer en rijden we weer in regen en natte sneeuw. Terug naar Smørfjord. Onderweg stoppen we nog om een paar heldere wolkenluchten en fjorden vast te leggen. Als ik daarmee bezig ben wordt het weer razendsnel grijs en jawel, striemende regen. Snel de auto in en naar het huisje. We nemen nog even een afslag naar de overkant van de fjord maar al snel ligt er zoveel sneeuw en ijs dat we maar omdraaien.

Thee en chocolade zijn onze beloning voor de 'ontberingen' van vandaag. Als we willen gaan lezen, u raadt het al ....... staat vriend Bjørn op de stoep. Na slechts één koffie en 2,5 uur later beginnen wij aan de voorbereidingen voor het eten. Morgen eten we op uitnodiging bij ........ B.

• 08 April 2015 - 21:23

Diana:

Zeg, we hoeven jullie toch niet te redden uit meters sneeuw, he?

• 09 April 2015 - 11:33

Louwrens En Astrid:

Het is ook dit jaar weer smullen geblazen - of - zoals Astrid altijd zegt: Hans schrijft zo leuk. Ik kan me voorstellen dat je naar al die prachtige plekken op vakantie gaat maar niet dat je je hele leven daar slijt. Maar 't is maar net waar je aan gewend bent. Mijn hoogtepunt van de dag zal w.s. een bezoek aan de A.H. worden. Die Bjorn (ik krijg er maar geen streepje door) begint overigens irritant te worden, maar hij zal best aardig zijn. Prachtig verhaal overigens over Mieks verloren hoefijzer. Geniet nog even. Volgende week donderdag is het alweer de 16e.