Sneeuw?? Hoezo? 3de poging - Reisverslag uit Skarsvåg, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu Sneeuw?? Hoezo? 3de poging - Reisverslag uit Skarsvåg, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

Sneeuw?? Hoezo? 3de poging

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

06 April 2015 | Noorwegen, Skarsvåg

Maandag 6 april.
's Nachts even eruit om te pi....., zagen we een vos buiten lopen. Vervolgens weer in slaap gevallen en om 09.30 uur werden we vanuit een coma wakker. Langzaam aan wakker worden, douchen, ontbijten en spullen pakken. De zon breekt lekker door, goed voor de foto's. Vandaag richting Noordkaap. Om ongeveer 12.00 uur vertrekken we. Onderweg stoppen we op diverse plekken, het landschap is weer overweldigend zeker met al die sneeuw. Bij Repvåg zien we rendieren, ze steken de weg over. Verder zien we weer veel dorpjes die de naam dorp niet eens 'verdienen'. Een kleine verzameling willekeurig in het landschap verspreide huizen die bij elkaar lijken te horen. Nada voorzieningen, niets in de buurt alleen de natuur. Wij kunnen ons niet voorstellen hoe we zouden moeten 'overleven' zonder supermarkt om de hoek die zeven dagen per week geopend is.

Bij de Noordkaaptunnel bovenop de monding van de tunnelbuis geklommen om een aparte foto te maken, eigenlijk net iets te weinig groothoek. We stoppen even in Kamøyfjord, het lijkt het einde van de wereld wel. Alles is natuurlijk dicht dus die bak koffie kunnen we vergeten. We rijden verder richting Noordkaap. Het landschap wordt ruiger en het weer slechter, delen van de weg zijn nog bedekt met sneeuw en de wind giert om de auto. Nog maar een stop in wat het noordelijkste vissersdorp blijkt te zijn: Skarsvåg. Een lokale koffietent blijkt open. De eigenaresse laat ons zelf de koffie pakken en stukken taart, zij moet nog even naar huis om voorbereidingen te treffen voor het avondeten. Een kwartiertje later komt zij weer binnen en horen wij een (op niet al te vervelende toon) een klaagzang over vis die lokaal wordt gevangen, dan naar China gaat om verwerkt te worden en vervolgens weer terug naar Noorwegen voor consumptie, en dat tegen afbraakprijzen voor de leverancier (de visser (haar man)). Verder zijn er veel te veel Polen die de markt verzieken, ligt er veel te weinig sneeuw (te weinig?????, wij hebben de afgelopen 25 jaar niet zoveel gezien)....... en is het veel te warm (te warm???). We rekenen af en lopen nog even rond o.a. bij de haven waar we in totaal twee bestelbusjes zien, met Pools kenteken........ Het wordt grijzer en het miezert wat. Het is intussen 17.15 uur, tijd om terug te gaan naar Smørfjord. We zien intussen dat de laatste 10 kilometer weg naar de Noordkaap toe is afgesloten. Je mag alleen op gezette tijden in kolonne rijden.

Op de hoogvlakte tussen Noordkaap en Honningsvåg maken we nog wat laatste foto's, de wind voelt inmiddels snijdend koud aan en blaast slierten sneeuw over de weg. We komen nog slechts een enkele andere auto tegen. Pech krijgen is nu geen optie. In vijf kwartier rijden we terug.

Als we aan de bereiding van het eten beginnen komt wie o wie langs: jazeker daar is onze Bjørn. We kletsen wat over van alles en nog wat en eten ondertussen. Na een lekkere bak koffie (Ever good, de beste volgens Bjørn) en slechts een uurtje of drie later spreken we af om morgen gezamenlijk naar Havøysund te gaan.