Regen in Narvik - Reisverslag uit Narvik, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu Regen in Narvik - Reisverslag uit Narvik, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

Regen in Narvik

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

19 Juni 2014 | Noorwegen, Narvik

Woensdag 18 juni

Na het ontbijt (mwoah) uitgecheckt, de vriendelijke mevrouw vroeg geïnteresseerd naar het verdere verloop van onze reis. Geen pin apparaat dus het nr. van de Mastercard moest worden overgetypt.....

Een mooie route met veel watervallen en ontelbare tunnels. Op de weg veel campers en dan is het nog geen hoogseizoen. Voor de koffiestop kozen we voor Kobbelv Vertshus, bij jazeker een waterval en aan het eind van een fjord. Ook hier weer een gratis refill en vooruit dan gaat er ook wel een wafel in.

Vervolgens doorgereden naar de ferry van Bognes naar Skarberget. Die moesten we om 14.05 uur hebben, we sloten aan in de rij om 13.55 uur, goeie timing. In 25 minuten vaar je over de Tysfjord waar 's winters orca's fourageren. De route vanaf Skarberget laat spits (besneeuwd) gebergte zien, turquoise fjorden en meren en behoorlijke hangbruggen.

In Narvik was het fris maar droog en zonnig. Het hotel is prachtig, een enorm verschil met Rognan. Modern, veel design en een kamer op de 10e etage.

We gaan meteen naar buiten om Narvik een beetje te verkennen. Het hotel en vlakbij gelegen inkoopcentrum zijn de modernste gebouwen. De rest van Narvik stemt niet tot grote vrolijkheid. Redelijk wat verwaarloosde huizen.
Narvik verdient zijn geld met de overslag van ijzererts dat uit Zweden per spoor wordt aangevoerd. De treinen kunnen wel 400 meter lang zijn. Vervolgens verloopt het transport van het ijzererts per schip (o.a. naar NL). Daar waren vroeger 1.800 mensen mee bezig, maar dankzij moderne technieken en milieu-eisen nu nog maar 200.
Narvik is na Moermansk de tweede noordelijkst gelegen stad (68 graden Noorderbreedte) met treinstation.

's Avonds eten we een heerlijke arctic char in het voortreffelijke restaurant van het hotel. De zon gaat niet meer onder, een hele rare gewaarwording. Om middernacht is het nog net zo licht als om 16.00 uur. Gelukkig heeft de kamer goede verduisteringsgordijnen.

Donderdag 19 juni

We starten na het geweldige ontbijt met een flinke wandeling op de Narvikfjellet, de rots die direct achter de stad ligt. De kabelbaan is namelijk nog niet in bedrijf..... Daarvoor zijn we één dag te vroeg in de stad ....... Rare jongens die Noren. Het is gelukkig droog. Bezweet komen we bij een tussenstation aan van de kabelbaan. Mooi uitzicht op de haven en omliggende bergen. We zien regenwolken snel naderbij komen en besluiten niet door te lopen naar de top, maar terug te gaan naar de stad. Onderweg naar beneden begint het te spetteren en daarna lekker door te regenen. Tijd voor het oorlogsmuseum.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben zich in Narvik en omgeving behoorlijke slagen afgespeeld tussen de Duitsers en geallieerden bestaande uit Engelse, Franse, Poolse en Noorse troepen. In die tijd zijn de nodige schepen van de strijdende partijen in de haven van Narvik tot zinken gebracht. Nu mooie objecten voor duikers. Het Krigsminne Museum staat volledig in het teken van de militaire operaties en de ondergrondse strijd tijdens de Tweede Wereldoorlog.

's Middags reorganiseren we onze koffers en warmen ons op met een bak koffie van het hotel. 's Avonds eten we wederom heerlijk in het restaurant van het hotel.

• 19 Juni 2014 - 21:03

Fred Verbeek:

Blijven schrijven hoor. Ik volg jullie verhaal met belangstelling. groet Fred

• 19 Juni 2014 - 21:55

Hans Kraakman:

Altijd weer een genot om jullie reisverhalen te lezen. En knap dat je daar tijd voor vindt/maakt!
    Groeten, Hans