Tip van een local en de Poolcirkel. - Reisverslag uit Rognan, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu Tip van een local en de Poolcirkel. - Reisverslag uit Rognan, Noorwegen van Annemieke& Hans - WaarBenJij.nu

Tip van een local en de Poolcirkel.

Blijf op de hoogte en volg Annemieke& Hans

17 Juni 2014 | Noorwegen, Rognan

Dinsdag 17 juni

Vandaag iets minder vroeg eruit. Na een stevig ontbijt in de stromende regen vertrokken naar Rognan. Af en toe toch een spoortje blauwe lucht ...
Op de route is een wegomlegging wegens werkzaamheden. We klimmen enkele honderden meters en rijden vervolgens in de wolken en langs behoorlijke hopen sneeuw. Bij Korgen komen we de E6 weer op en gooien we de tank maar weer eens vol. Daarna stoppen we in Dalselv voor een bak koffie bij een Kroa (een soort van wegrestaurant). De eigenaar prijst bij de koffie een lokale wafel aan en natuurlijk willen wij die proberen.

Hij vraagt zich af waarom al die buitenlanders toch naar Noorwegen met vakantie komen, hij gaat zelf liever naar Azië. Wij laten ons de koffie (incl. gratis refill) en Noorse wafel goed smaken. Terloops krijgen wij nog een reisadvies: in plaats van de E6 te volgen moeten we via de kust naar Bodø rijden, mooie fjorden, groene wateren, gletsjers en ijsbergen zullen ons dan ten deel vallen. Via die route passeren we op een ferry de poolcirkel, een stuk beter dan de commerciële bagger van het officiële poolcirkel centrum. De ferry vaart regelmatig, de overtocht duurt ongeveer drie kwartier.

Een goed advies van een local slaan wij natuurlijk niet in de wind! Bij vertrek zien wij nog een Aziatische vrouw in het etablissement lopen en snappen nu de reisvoorkeur van onze reisleider.....

Inderdaad is het een prachtige route, de zon breekt zelfs af en toe door en wij prijzen ons gelukkig dat we zo'n goed advies hebben opgevolgd. Je moet gewoon van de gebaande paden durven afwijken. Bovendien zouden we via de nieuwe route slechts iets later op onze eindbestemming aankomen.

Op enig moment krijgen we op het smalste deel van de route wat tegenliggers, die komen vast van de ferry af. Wij zijn daar dan nog enkele kilometers vandaan. Bij de afvaartplaats aangekomen (ongeveer 14.30 uur) staan er enkele auto's voor ons. Ik loop naar een kastje waar het vaarschema op staat. Met mijn begrip van het Noors ontdek ik dat de ferry om 14.00 uur is vertrokken en dat de eerstvolgende om 16.40 uur vertrekt. Dat betekent om 17.30 uur aankomen en dan moeten we nog vele uren. Snel rekenwerk leert dat we dan (te) laat aankomen. De motor gestart en dezelfde weg weer terug maar nu wat sneller.

Onderweg naar het poolcirkel centrum klimmen we tot op hoogvlakte niveau, er groeit bijna niets meer. Een desolate omgeving. Op de poolcirkel breekt even de zon door, goed voor de foto's. De GPS wijst i.d.d. 66 graden noorderbreedte en 33 graden oosterlengte aan.

In Rognan aangekomen lijken we in een dependance van Fawlty Towers te zijn terecht gekomen, althans als we afgaan op het uiterlijk en de bewegingen van de manager, het lijkt de verloren zoon van John Cleese wel. Het eten (HP) was mwoah.....
Het hotel ligt mooi aan het eind van de Saltdalsfjord en wordt omgeven door enkele oude scheepswerven. Hiervan hebben we nog mooie plaatjes geschoten. Verder is Rognan een redelijk dood gat.